Jakie prawo jazdy na lawetę?

Kierowcą zawodowym zazwyczaj określa się osobę, który posiada przynajmniej kategorię C. Jednak zawód kierowcy może być wykonywany również z kategorią B. Jest to możliwe nawet wtedy, kiedy praca polegać ma na przewożeniu bardzo dużych ciężarów, za pomocą pojazdu dostawczego lub autolawety. Podstawowe kategorie prawa jazdy może dawać bardzo wiele możliwości. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, że prowadzenie lekkiej osobówki znacząco różni się od jazdy ponad trzytonowym pojazdem. Dlatego zanim kierowca zajmie się kierowaniem autolawety, powinien nabrać bardzo dużego doświadczenia.

Prawo jazdy na holowanie lawety samochodowej

Za pomocą dużych samochodów osobowych najczęściej holuje się przyczepy hamowane o określonej masie sięgającej dwóch ton. Innym ważnym parametrem jest ładowność, którą charakteryzuje się przyczepa. Powinna być ona we właściwy sposób dobrana do holownika, a także wagi przewożonego za pomocą lawety pojazdu. Należy pamiętać również o innych aspektach:

  • prawo jazdy kategorii B pozwala na kierowanie zestawem o masie nie przekraczającej 3,5 tony
  • przekroczenie mas całkowitych określonych przez producenta jest zabronione i karalne
  • holowanie przyczepy niedopasowanym do tego samochodem lub przeładowanie jej, może skończyć się tragedią
  • należy pamiętać o dopasowaniu do zestawu odpowiedniego sytemu pasów zabezpieczających samochód znajdujący się na transporterze

Ponieważ laweta samochodowa waży ok. 550 kg, w najlepszym przypadku pozwoli to na transport pojazdu o masie sięgające 1200 kg.
Jeżeli transport dotyczyć ma pojazdów, których masa przy uwzględnieniu ciężaru autolawety przekracza 3500 kg, konieczne jest posiadanie prawa jazdy w kategorii C1. Wszystko zależy tak naprawdę od rodzaju transportu. W oparciu o tę informację dowiedzieć można się, jakiego rodzaju uprawnienia są wymagane.

Samochody dostawcze

Kategoria B prawa jazdy jest w zupełności wystarczająca, aby umożliwić kierowanie większością samochodów dostawczych, czyli busów. Najpopularniejsze wozy dostawcze nie przekraczają dopuszczalnej masy całkowitej, wynoszącej 3,5 tony. W związku z tym spełniają wymagania kategorii B. Istotnym problemem w kwestii zawodowego kierowania samochodami dostawczymi jest jednak nieprzekraczanie maksymalnej dopuszczalnej masy całkowitej, poprzez załadowanie go towarem posiadającym zbyt duża masę. Jeżeli pojazd uzupełniony o towar waży będzie więcej niż 3500 kg, do kierowania nim konieczne jest posiadanie prawa jazdy minimum w kategorii C1. W takim przypadku dochodzi również zazwyczaj do przekroczenia maksymalnej ładowności samochodu, określonej w dowodzie rejestracyjnym. Jeżeli taką sytuację zaobserwuje pomoc drogowa, policyjna kontrola drogowa lub inspekcja transportu drogowego, kierowca może narazić się na bardzo kosztowne konsekwencje wynikające z takiego postępowania.

Prawo jazdy na autolawetę

W przypadku autolawet problematyka jest zbliżona do tej występującej przy samochodach dostawczych. Zasadniczo autolaweta różni się od busa sposobem ukształtowania nadwozia oraz rodzajem przewożonego towaru. W związku z tym zasady określające dopuszczalną masę całkowitą pojazdu oraz kategorię prawa jazdy są takie same. Ładunki towarowe przewożone są zazwyczaj przez busy, natomiast samochody należące do klasy średniej przewożone są przez autolawety. Przykładowo dwa ładunki o masie 1500 kg ważą mniej więcej tyle samo, co standardowe samochody klasy C czy D. Nie różni się także sposób kontrolowania przewidzianej masy ładunku. W obu przypadkach konieczne jest obliczenie, czy ładunek nie będzie przypadkiem zbyt ciężki. Samochody osobowe nie sprawiają tego typu problemów, ponieważ poszczególne niezbędne informacje obecne są w dowodzie rejestracyjnym przewożonego przez autolawetę pojazdu. Warto jednak pamiętać o tym, że w określonych przypadkach lawety przewożą samochody razem z bagażami, który być może będzie zbyt ciężki dla pojazdu na kategorię B.

Wykorzystanie autolawety

Przeważnie lawety kojarzone są z pojazdami, które służą jako pomoc drogowa. Wykorzystuje się je do usuwania z drogi powypadkowych lub unieruchomionych pojazdów. Tym czasem o wiele częściej służą do transportu oraz przewozu samochodów, które sprowadzane są zza granicy. Holowanie ich w ten sposób jest bardzo często konieczne, ponieważ część handlarzy zakupuje samochody powypadkowe lub pokolizyjne. Pojazd może mieć oprócz tego problemy z różnymi podzespołami, np. silnikiem, przez co niemożliwy jest bezpośredni wjazd do innego kraju. Naprawa uszkodzonego samochodu może okazać się o wiele tańsza w Polsce, niż chociażby w Niemczech. Różnica jest na tyle duża, że przewiezienie takiego samochodu na lawecie okazuje się być niezwykle opłacalne. Nawet biorąc pod uwagę fakt, że holowanie takiego ładunku na lawecie prowadzi do spalenia przynajmniej 10 litrów oleju napędowego na odległości 100 kilometrów. Holowanie na lawecie jest opłacalne również w przypadku sprawnych pojazdów, ponieważ bezpośrednie sprowadzenie samochodu zza granicy może wymagać wykupienia ubezpieczenia oraz tablic rejestracyjnych.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *